Recenzia DVD Amazonia Vertical

Dnes večer (piatok - 14. októbra 2005, 21:00) si na Medzinárodnom festivale horských filmov v Poprade odkrúti svoju slovenskú premiéru nový dokumentárny film Paľa Barabáša Pururambo z prostredia Novej Guiney. V dnešnej recenzii sa však ešte obhliadneme za posledným DVD z dielne vydavateľstva K2 Studio, za posledným filmom spomínaného režiséra, pozrieme sa na fantastický film a výborne DVD Amazonia Vertical, ktoré nás zavedie do hlbín amazonského pralesa.

O filme:
Becko Ondrejovič bol prvým človekom, ktorému sa podaril prvý kompletný prechod najväčšej stolovej hory Amazónie Auyan Tepui rozprestierajúcej sa vo venezuelskej časti tejto divočiny. O šesť rokov neskôr sa na toto miesto vracia so svojimi troma priateľmi, horolezcami opäť, aby podnikol prvovýstup na vrchol tohto strateného sveta.

Becko Ondrejovič, Jaro Vonderčík (horolezec, ktorý zdolal nejednu himaláysku osem tisícovku), Danka Somorovská (lezkyňa, študentka architektúry) a Paľo Barabáš so svojou neodmysliteľnou spoločníčkou kamerou sú hlavnými aktérmi tohto filmu. Filme, ktorý je opäť o skutočnom priateľstve a slobode, film o prekonávaní a objavovaní nepreskúmaných a nezdolaných končín sveta. Myslím, že nemusím hovoriť, že sa opäť jedna o fascinujúci dokument, ktorý sa mne osobne podobne ako všetky filmy Paľa Barabáša veľmi páčil. Ponúka nám nádherné scenérie panenskej prírody, ukazuje nám celú tu divočinu v celej svojej kráse, Stolovú horu si vďaka tomuto filmu môžeme obzrieť zo všetkých pohľadov - z vtáčej perspektívy, z jej vertikálnych línií, ale pozrieme sa aj na jej hrboľatý vrchol. Navštívime aj najvyšší vodopád sveta Angel, ktorého vody sa do hlbokého kaňonu el Diablo valia z výšky úžasných 980 metrov.

Jednoducho, Amazonia Vertical je filmom pre milovníkov slobody, prírody a dobrodružstva, opäť s hlbokými myšlienkami, opäť s výborným komentárom, myšlienkami iniciátora tohto projektu Becka Ondrejoviča. Hudobný skladateľ Pavol Ničík skomponoval hudbu aj pre tento dokument a opäť prináša hudobný podmaz hodný tohto filmu. Nedodávam viac, niet o čom, milovníci dokumentov si určite pri sledovaní tohto diela prídu na svoje. Od svojej premiéry v roku 2004 na Medzinárodnom festivale horských filmov v Poprade zozbieral do dnešných dní 37 festivalových ocenení po celom svete. Toto číslo nie je náhodné, tento film si to zaslúžil. Osobne sa už veľmi teším na dnešnú premiéru Pururamba, pevne verím, že ma nesklame ;).

Informácie o filme:
Žáner, minutáž, krajina, rok:
dokumentárny; 63 min.; Slovensko; 2004 Réžia, scenár, kamera:Pavol Barabáš; Hudba: Michal Ničík; Hrajú: Peter Ondrejovič, Pavol Barabáš, Jaro Vonderčík, Danka Somorovská

Hodnotenie:
Amazonia Vertical je filmom pre milovníkov slobody, prírody a dobrodružstva, opäť s hlbokými myšlienkami. Milovníci dokumentov si určite pri sledovaní tohto diela prídu na svoje. 37 ocenení filmu je jasným dôkazom jeho kvalít. 100%

O DVD:
Prevedenie DíViDíčka OMO: Cesta do praveku som vo svojej poslednej recenzii veľmi chválil a je len dobré, že Amazonia Vertical udržala krok a spracovaním DVD disku sa nesie v podobnom duchu. Aj napriek tomu, že spočiatku pár tisíc DVD skončilo vďaka chybnému DVD authoringu v koši. Súčasné disky sú už absolútne v poriadku, na tom našom, ktoré sme mali k dispozícií my, sme našli len jednu len jednu chybičku krásy - nemožnosť dostať sa do koreňového menu DVD - iba do hlavného, t.j. menu s výberom jazykovej verzie.

Čo sa týka technických parametrov, film je umiestnený na disku formátu DVD9. Obraz hlavného filmu je kvalitný, dostatočne ostrý a farebný vo formáte 4:3 (MPG2/PAL). Aj tento film ma zvukovú stopu vo formáte 5.1 takže radosť počúvať.

Z bonusov sa na disk vmestil okrem klasického filmu o filme s Paľom Barabášom v úlohe komentátora aj niekoľko ďalších minifilmíkov. Konkrétne trojica krátkych filmov predstavujúcich nám prírodného človeka Becka Ondrejoviča, niekoľkominútový prelet nad stolovou horou Auyan Tepui, dokument Paľa Barabáša o nakrúcaní v extrémnych podmienkach, kde vám prezradí niečo o svojej práci, o tom ako a s čím filmuje on a rozhovor s režisérom filmu Amazonia Vertical v televízií TA3. Na disku nechýba ani klasický film o režisérovi, ktorý tvorí súčasť všetkých DVD Grand Prix kolekcie vrátane tejto Novej kolekcie. Štandardom je už aj mapa výpravy, upútavky na ďalšie dokumentárne filmy tohto režiséra a nechýba ani anglická jazyková verzia, podobne ako v OMO: Ceste do praveku veľmi dobre spracovaná.

DVD vrele odporúčame, jeho cena nie je nijak vysoká, na stránke www.k2studio.sk si ho môžete zakúpiť za uvádzaciu cenu 399Sk keďže DVD sa dostalo do predaja len nedávno.

Ďalšie informácie o DVD:
Dizajn: - 100%; Zvuk: slovenský 5.1, anglický 5.1, Titulky: anglické 100%; Obraz: farebný, 4:3 (MPG2/PAL) 95%
Bonusy: Film o filme; trojica filmov o Beckovi Ondrejovičovi; prelet nad stolovou horou Auyan Tepui; rozhovor v TV TA3; nakrúcanie v extrémnych podmienkach; dokument o režisérovi; fotogaléria; mapa; upútavky na ďalšie filmy; o tvorcoch DVD; ocenenia filmu
95%

Záverečné zhrnutie:
Opäť výborný dokument a opäť kvalitné prevedenie DVD. Odporúčame! 100%; 95%