Recenzia na DVD Premeny Tatier v Digi revue - K2 Studio
slovensky english

Recenzia na DVD Premeny Tatier v Digi revue

Pavol Barabáš je pojmom nielen v slovenskom dokumente, jeho filmy s cestovateľskou tematikou si získali srdcia mnohých divákov, ale aj ocenenia z množstva festivalov po celom svete. Najnovším prírastkom dostupným na DVD a v poradí druhým venovaným Tatrám je film Premeny Tatier.

Rovnako ako v prípade prvého diela - Tatry mystérium, ide o silnú emotívnu výpoveď. V oboch prípadoch je hlavnou postavou filmov Tatranská príroda. Kým v mystériu servíruje Pavol Barabáš tie najočarujúcejšie podoby a obrazy tatranskej prírody, v najnovšom prírastku svojej filmotéky ponúka divákom strhujúci trinásťminútový príbeh dokumentujúci drsnosť silu prírodných živlov vyrozprávaný prostredníctvom katastrof z rokov 2004 a 2005. Dramatické momenty sú prezentované s dynamikou, ale aj zmyslom pre rovnováhu. Práve vyváženosťou svojho prístupu akoby chcel tvorca naznačiť všemocnosť a prezieravosť prírody, odzrkadľujúcu sa nielen v jej nádhere, ale aj drsnosti a neraz až krutosti. Pavol Barabáš opäť potvrdil, že hľadí na svet vôkol seba inou optikou. Emotívne silné a intenzívne zážitky a vnemy s katastrofickým nádychom s jemu vlastným citom pre obrazovú skratku kombinuje a stavia do protikladu so zábermi symbolizujúcimi nádej a kolobeh života. Podobne ako iné jeho filmy aj tento je najviac zo všetkého vyjadrením hlbokej úcty človeka k prírode, v tomto prípade tatranskej. Po pozretí tohto filmu sa zrejme každý človek zamyslí nad sebou a svojim správaním sa k prírode. Ľudia často a radi zabúdajú, že príroda je našou spoločnou matkou a náš vzťah ku nej by mal byť plný úcty...

DVD okrem filmu obsahuje aj ďalší materiál. Priamo k nemu sa tematicky viaže sekcia Niečo navyše, kde sú umiestnené krátke filmy:
- Mesto Vysoké Tatry,
- Let nad Tatrami,
- Veterná smršť,
- Požiar,
- Zmena klímy v Tatrách a
- Tvorcovia DVD.

Obsahovú časť DVD dopĺňa mapa katastrofou postihnutého územia a ďalšie dva filmové materiály. Prvým je klip Poľana s hudbou od skupiny Barflies. Druhým ďalší emotívne veľmi silný film Za hranicami tmy. Ide o dvadsaťpäťminútový dokument, ktorý je sondou do ľudskej duše vyrozprávanou na pozadí príbehu o naplnení ľudských túžob. Hlavným hrdinom je nevidiaci, ktorý aj napriek svojmu hendikepu mal túžbu zdolať najvyšší vrch tatier - Gerlachovský štít. Za hranicami tmy je ďalším z radu úspešných filmov Pavla Barabáša (v tomto prípade sa postaral nielen o réžiu, ale aj o kameru a strih). Od svojho vzniku stihol film získať už tri ocenenia festivalové ocenenia.

Miroslava Orviská, Digi revue

Vytlačiť stránku Vytlačiť stránkupublikované 09. 11. 2006, zobrazenie 3201x, dnes 1x
Hodnotenie0.0 (0)