Recenzia: Barabáš opäť nakrútil vzrušujúci film

Priam hmatateľná blízkosť nebezpečenstva. Tajomstvom pulzujúce neznámo. Nádherné obrazy exotickej prírody. Cestovateľ a filmár Pavol Barabášvie, ako nakrútiť vzrušujúci dokumentárny film. Potvrdzujú to desiatky cien, ktoré za svoju tvorbu získal. Filmárske majstrovstvo dokazuje aj najnovším dokumentom Tepuy - Cesta do hlbín zeme. A keďze je na klasickej filmovej surovine, dostane sa do všetkých slovenských kinosál.

Z expedície slovenských, českých a venezuelských jaskyniarov na stolovú horu Chimantá, na ktorej sa zúčastnil v roku 2005, urobil strhujúci príbeh. O objavovaní a objaviteľoch. O záhadách prírody, ukrytých stámilióny rokov pred zrakom človeka. Skúma, čo ženie jaskyniarov do neznáma a tmy. Zaznamenáva aj prekážky číhajúce v neznámom teréne. Nekonečný močiar na vrchole, do ktorého sa človek zabára po pás. Klzká zvažujúca sa skala a šmýkajúci sa netuší, kedy a kde sa zastaví. Nervozita, keď namiesto východu z jaskyne skončí v jej ďalšom slepom výbežku.
Sústreďuje sa na troch hrdinov expedície: Branislava Šmídu, Marka Audyho a Charlesa Brewera Caríasa - venezuelského prírodovedca a dobrodruha, ktorý mal výpravu „na svedomí". Ich výpovede poodhaľujú poznatky a prácu speleológov, ktorá neznamená len dobrodružstvo. Ako napríklad objavenie jaskyne, ktorú nazvali Pekelná diera. V komentári rozpráva Pavol Barabášaj o svojich zážitkoch, ktorými korení napínavý príbeh. Predovšetkým však ponúka množstvo informácií o venezuelských stolových horách, o histórii ich objavovania, o indiánskych kmeňoch, ktoré pod nimi žijú, o neznámych mikroorganizmoch, o endemickej faune a flóre.
Rozpráva však hlavne obrazom. Raz plným mágie a poézie, inokedy zaznamenávajúcim vypäté okamihy. Muži kráčajúci tmou rozľahlej Brewerovej jaskyne, ktorú osvetľujú len svetlá ich lámp na helmách, pripomínajú mimozemšťanov. Kamera sledujúca ich tiene maľuje na stenách jaskyne obrazy, ktoré sa podobajú na jaskynné maľby v Lascaux. Tepuy - Cesta do hlbín zeme je fascinujúci film. Pavol Barabášne prináša len zaujímavý príbeh, ale aj reflexiu o zodpovednosti človeka voči svojej planéte.

Jena Opoldusová
Pravda, 13.09.2007, str. 22

Vytlačiť stránku Vytlačiť stránku17. 9. 2007, 14:22